گروه ریاضی آموزش و پرورش ناحیه ۲ خرم آباد

ریاضی-بخشنامه ها-بازدیدها-نمونه سوال

گروه ریاضی آموزش و پرورش ناحیه ۲ خرم آباد

ریاضی-بخشنامه ها-بازدیدها-نمونه سوال

مباحثی از ریاضیات

بسم الله الرحمن الرحیم

مباحثی از ریاضیات

ارائه دهنده: زهرا دارایی

دبیر ریاضی ناحیه 2 آموزش و پرورش خرم آباد

دبیرستان راضیه

 

 


مقدمه

بسیاراتفاق میافتد که دانش آموزان بعد از تدریس یک درس سوال میکنند که این درس که امروز خواندیم به چه درد ما میخورد؟و کجا میتوانیم از آن استفاده کنیم؟

ریاضیات به عنوان یک درس اصلی است که داشتن درکدرست از آندر آینده تحصیلی دانش آموزان و رشد علمی کشور نقش مهمی دارد. به این ترتیب در برنامه درسی و آموزشی برقرار کردن ارتباط ریاضی کاربردهایش در زندگی و سایر علوم باید مد نظر قرار گیرد.

در این گردلاوری سعی شده ارتباط دروس کتب ریاضی را  باسایرعلوم و همچنین کاربرد آنها در دنیای امروزی تا حدودی بررسی شود.

کاربرد ریاضیات درزندگی عمومی

علم لقمه برگرفتن از طبیعت است.و ریاضی زاییده احتیاج و در آغاز مبتنی بر تجربه است.ریاضیات انعکاس دنیای واقعی در ذهن ماست.به عقیده خیلیها ریاضیات زیباترین زبان برای توصیف طبیعت و روابط بین رویدادهای طبیعی است.

سیلوستر میگوید:ریاضیات مطالعه شباتها در تفاوتها و مطالعه تفاوتها در شباهتهاست.

علت اصلی موفقیت ریاضیدانان درآفریدن چنین علم زیبایی که عمیقترین

معرفت بشری شمرده میشود:1-روشهای منطقی  2-خلاقیت 3-جسارت شکستن محدودیتها و.... است.

تحقیقات و آمارهای جهانی نشان میدهد طلاق در خانواده هایی که حداقل یکی از همسران ریاضی خوانده است در مقایسه با سایر خانواده هابسیار کمتر است.

کاربرد ارقام

در زمانهای قدیم هر قدمی که در راه توسعه تمدن برداشته میشد برلزوم استفاده از اعداد می افزود. اگر کسی گله ای از گوسفند داشت و میخواست آنها را بشمرد.یا اگر میخواست معبد یا هرمی بسازد باید میدانست چه مقدار سنگ لازم دارد.اگر دارای زمین بود میخواست آن را اندازه بگیرد و بالاخره در تجارت باید ارزش اجناس خود را حساب میکرد.

هنگامی که آدمی محاسبه با ارقام را یاد گرفت توانست  زمان فاصله-مساحت ....را اندازه گیری کند. با به کار بردن ارقام انسان بردانش و تسلط خود بر دانش اطرافش افزود.

کاربرد معادله و توابع خطی

دستگاه خطی اغلب برای حساب کردن بهره ی ساده,اقتصاد و یافتن نقطهی سربه سر به کار میرود.در مسائل دخل و خرج که در مشاغل مختلف وجود دارد یافتن نقطه تقاطع معاملات است.در اقتصاد هم نقطه تقاطع عبارت است از:قیمت بازار یا نقطهای که در آن عرضه و تقاضا با هم برابر باشند

کاربرد مساحت

مفهوم مساحت وتکنیک محاسبه آن از اهم مطالب هندسه است به سبب کاربرد فراوانی که در زندگی روزمره دارد و همچنین در فیزیک و جغرافیا و ...دانستن مساحت لازم به نظر میرسد

 

کاربرد چهار ضلعیها

شناخت چهارضلعیها ودانستن خواص انها برای یادگیری مفاهیم دیگر هندسه لازم است وضمنا درصنعت وساخت دیگر ابزار ووسایل زندگی وهمچنین ادامه تحصیل وهمینطوردربازار کار نیاز به دانستن خواص چهارضلعیها احساس می شود.

کاربردخطوط موازی وتشابهات

ازخطوط موازی ومخصوصا متساوی الفاصله درنقشه کشی وترسیمات استفاده میشود ودراثبات احکامی نظیرقضیه ی تالس وعکس 1ان همچنین تقسیم خط به قطعات متساوی یامتناسب .

تشابهات نیز از مفاهیم مهم هندسه واساس نقشه برداری کوچک وبزرگ کردن نقشه ها وتصاویر وعکس ها   می باشد.

مبحث تشابهات درهندسه دریچه ای است به تواناییهای جدیدبرای درک وفهم وکشف مطاب تازه ی هندسه به همین سبب اموزش خطوط موازی ومتساوی الفاصله ومثلث های متشابه به حدنیازدانش اموزان راهنمایی لازم است.

کاربرد آمار و میانگین

وقتی کسی از مقادیر عددی کمک میگیرد تا یک موقعیت را توضیح دهد تو وارد قلمرو آمار شده است آمار معمولا اثر تعیین کننده ای دارد.اگر چه ممکن است مفید یا گمراه کننده باشد.ما عادت کرده ایم رویدادهای زیادی را با آمار مطرح کنیم از قبیل:

1-احتمال برتری یک کاندیدای ریاست جمهوری

 2-تورم

 3-بازار بورس

 4-میزان بیمه

و ....

قلمرو آمار به طور مرتب در حال گسترش وبزرگ شدن است.آمار میتواند در موارد بسیاری برای قانع یا منصرف کردن مردم به کار گرفته شود.به نظر میرسد که وقتی یک وضعیت به وسیله آمار و ارقام توصیف میگردد اعتبار گزارش در نظر مستمعینبالا میرود.

مقاطع مخروطی

در هوای گرم بستنی بسیار خوشمزه ودلچسب است. خصوصأ اگر بستنی قیفی باشد و درحالی که روی یک صندلی و در سایه درختی نشسته باشید.شاید همه چیز از فکر شمه بگذرد مگر همان بستنی که مشغول خوردن آن هستید.

این قضیه توجه یک ریاضی دان بلژیکی را به خود جلب کرد و آن را برای توضیح یکی از مطالب مهم ریاضی به کارگرفت.مقاطع مخروطی یکی از مباحث مهم ریاضی بوده و هست

کاربرد حجم

به سبب نیازی که دانش آموزان در زندگی روزمره وهمین طور در بکارگیریآن در سایر علوم نظیر شیمی فیزیک زیست شناسی و مخصوصأ هنردارند همچنین در شغلهایی که در جامعه وجود دارد یا درادامه تحصیل دانستن دستور محاسبه حجم جسمها یادگیری مبحث حجم لازم و ضروری است.


جمع بندی و نتیجه گیری

بدون شک مهمترین هدف ما از بیان مطالب بالا این است که بتوانیم دانش آموزان را با اهداف کتب ریاضی آشنا کنیم و آنها را نسبت به ریاضیات  علاقمند کنیم. تجربه نشان داده است که حتی در رشته های فنی، مانند خیاطی هم اهداف پرورشی ریاضی اهمیت دارند به همین خاطر در برنامه های درسی تمام رشته های تحصیلی درس ریاضی گنجانده شده است.

در کتب جدید ریاضی سعی شده است که مطالب طوری بیان شوند که دانش آموز نفهمیده مطلبی را نپذیرد هر چند بعضی مطالب شهودی است. ولی دانش اموز از طریق درک مفاهیم درس یاد می گیرد و به تدریج با فرایند تفکر ریاضی آشنا می شود. معلمین هم باید به این نکته توجه داشته باشند و تصور نکنند که هدف آموزش ریاضی فقط در یاد دادن چند قاعده و حل ماشینی مسائل خلاصه می شود.

منابع و مآخذ:

1- در جهان ریاضی/ اریک اوبلاکر/ ترجمه : بهروز بیضایی: کتابهای بنفشه، زمستان 1374

2- ریاضیات از نوع سوم/ نوشته مهندس حسین فقیهی/ نشر آفاق ، 1370

3- مثلثها/ هنری م. نیلی/ ترجمه: ابوالقاسم قربانی/ انتشارات علمی و فرهنگی/ چاپ دوم 1365

4- ریاضیات در شرق/ پرویز شهریاری/ تهران: خوارزمی 1352

5- ریاضیات کاربردی / ابی میرزایی و میشل سولیوان / ترجمه آزاد حمید ضرغام، محمد جلوداری ممقانی- تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، 1379.

 

رحلت جانگداز

 خورشید به سوگ مصطفی می گرید. مهتاب به حال مجتبی می گرید. در مشهد دل چه

کربلایی بر پاستُ قومی به شهادت رضا می گرید.

شیعه را خاک غم بر سر می باید و بازار دل تا ابد سیاه پوش و آسمان  این را باران باران و اشک  اشک ؟

رحلت جانسوز آخرین پیامبر خدا بر روی زمین ُ شهادت کریم اهل بیت آقا امام حسن (ع) و شهادت امام غریبان حضرت امام  رضا (ع) بر تمام شیعیان  جهان  بالخصوص  اساتید محترم   ُ دانشجویان و دانش آموزان عزیز تسلیت باد .

تاریخ امتحانات پایان ترم دانشگاه لرستان

 به نام خدا

تاریخ امتحانات دروس شاکرمی به صورت زیر می باشد.

       1 ) ریاضی عمومی (1) رشته مدیریت دانشکده اقتصاد 1391/10/16 ساعت  10- 8

        2) l معادلات دیفرانسیل مهندسی عمران دانشکده فنی   1391/10/24 ساعت  12- 10

         3) ریاضی عمومی (2) مهندسی عمران دانشکده فنی   1391/10/26 ساعت  12- 10

         4) محاسبات عددی مهندسینرم افزار دانشکده فنی   1391/10/30 ساعت  10-  8